thumb

El, Ayak, Ağız Hastalığı

EL, AYAK, AĞIZ HASTALIĞI NEDİR?
Özellikle havaların ısınmasıyla beraber şu anda çok yaygın gördüğümüz ‘El Ayak Ağız Hastalığı’ yürümeye başlayan çocuklarda, kreş, anaokulları ve alışveriş merkezi oyun alanlarında fırtınalar estiriyor. Artık havuzların açılması ile virüs bulaşmış havuz sularının yutulması ise ciddi bir risk oluşturuyor. Havuzda idrar ve gaita kaçırma nedeniyle mikrop yayılabiliyor ve klorlamaya rağmen dirençli kalabiliyor. Bu da her yaştan insan için risk faktörü olabiliyor.

Virüs bulaştıktan sonra 3 gün ateş olur ve bu dönemde genellikle doktora başvurulur. Avuç içi, parmak araları, ayak tabanları ve bazen de kalça ve uyluklarda kabarcıklara/döküntülere, halsizlik, sinirlilik, ağız yaralarına neden olan bir virüstür (Coxsackie virüsü). Egzamalı çocuklarda genellikle daha şiddetli seyreder.

Çoğunlukla 10 yaş altında, özellikle de 1-4 yaş arası çocukları etkilediği gibi bazen yetişkinler de etkilenebilir.

Maalesef ağızdaki, ayaklardaki/ellerdeki bu yaralar gerçekten acı vericidir. Fırtına geçene kadar birkaç huzursuz geceye hazırlıklı olun.

Küçük çocuklar ağız ve boğaz ağrısı nedeniyle genellikle yemek yemeyi veya su içmeyi reddettikleri için onların susuz ve mineralsiz kalmaları (dehidratasyon ) konusunda endişeleniriz.

Bu hastalık oldukça bulaşıcıdır, özellikle çocuğun ateşi olduğu, salyasının aktığı ve açık kabarcıkları olduğu hastalığın ilk 3-5 günü boyunca daha da bulaşıcıdır.

Bu bir virüs olduğundan ve 3-7 gün içinde etkisini kaybedeceğinden, çocuğunuz için yapabileceğiniz en iyi şey ağrısını kontrol etmek ve susuz, mineralsiz kalmasını önlemek için doktorunuzun tavsiyelerine uymanızdır. Antibiyotikler işe yaramaz (tüm virüs kaynaklı hastalıklarda olduğu gibi) . Hastalığı geçirecek bir tedavi ya da aşı bulunmuyor. Kaşıntı giderici losyonlar ve boğaz ağrısı için spreyler verilebilir. Hasta çocuğun yumuşak gıdalarla (çorba, yoğurt ve ağız içi yaraları kötüleştirmeyecek gıdalar) beslenmesi, bol sıvı alması ve istirahat etmesi gerekiyor. Hafif sabun ve ılık suyla duş alınabiliyor.

ŞUNLARI DENEYEBİLİRSİNİZ;
• Ağrıyı hafifletmek için ağrı kesiciler vermek (doktorunuzun önerisi ile).
• Soğuk suyu yudum yudum vermek. Hem ağrıyan bir ağzı yatıştırır hem de susuz kalma riski olmaz.
• Ağız yaraları için doktorunuzun tarifini vereceği Ağız Bakım Solüsyonu’nu kullanmak.
• Yumuşak gıdalar (soğuğa yakın çorba,püre gibi) vermek.
• Ateşi, açık kabarcıkları ve ağız yaraları varken çocuğunuzu evde tutmak (lütfen okula göndermeyin).
• Aile ve arkadaşlar arasında yayılmasını önlemek için sık sık el yıkamak ve mümkünse tuvaleti ayırmak

NOT: Virüs tükürük, mukus, kabarcıklardan gelen sıvı ve dışkı yoluyla yayılır. Ayrıca yüzeylerde birkaç gün yaşayabilir. Günlük olarak temizleyin ya da dezenfekte edin. *Çocuğunuz su içmeyi reddediyorsa ve idrar çıkışı azalmışsa, gözyaşı yoksa, gözleri çökmüşse vb. (dehidratasyon belirtileri) doktorunuzu arayın.

Bir tur El Ayak Ağız Hastalığının ardından bazen parmak/ayak tırnaklarının düşebileceğini ve cildin soyulabileceğini unutmayın. O kadar yaygın değil, ama olabilir ve endişelenmeyin, o tırnaklar tekrar uzar. Kırmızı kabarcıklar kuruyarak leke bırakabilir, ama lekeler geçicidir, siz yine de güneşten korunmayı ihmal etmeyin.

Sağlıklı günler dilerim.
Uzm.Dr. Tuğçe Mercan